torsdag 28 februari 2008

bra 70-tal...

De senaste dagarna har jag kräkts mig genom bloggosfären. Vissa gånger har jag pallat fem sekunder, inte längre. Jag är själv medskyldig. Det handlar förståss om Mymlans utmaning att kora den slemmigaste 80-talslåten.

För att befria mig från alla hemska upplevelser har jag grävt ner mig i tuben, långt ner i YouTubes mörka djup har jag fyndat och njutit.

Nu utmanar jag bloggosfären att vaska fram höjdarna från sjuttiotalet. Jag skickar tillbaks utmaningen åt det håll det slemmiga åttiotalet kom ifrån. Johnny - du utmanade mig, och Mymlan, du fick oss att gräva i sörjan. Sätt igång och fiska fram gulkornen från sjuttiotalet i stället... Maria, du får åka med nu också, för jag litar på din musiksmak. Ni andra, alla ni andra får hjälpa till ni också!

Mitt bidrag? Iggy kanske. The Passenger är en superhöjdare men den grävde jag fram i förrförra inlägget. Bowie? Mmmmm, kanske... mycket bra kom därifrån, hela Ziggy Stardustplattan skulle kunna lämnas som bidrag. Sjuttiotalspunken? Ja, för mig skulle det gå bra men den är kanske för svår för den breda massan. Mitt förra inlägg, Iggy Pop i kort-kort och strumpeband fick mig osökt att tänka på en annan av sjuttiotalets storheter...


New York Dolls, Personality Crisis, 1973



David Johansen på sång, gitarristena Johnny Thunders och Sylvain Sylvain, basisten Arthur "Killer" Kane och trummisen Billy Murcia fick tillsammans med andra amerikanska band som Velvet Underground och Iggy and the Stooges en hel generation att hänga på sig instrumenten.

---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Maria sa...

Oooh, jag är på, jag är på!!!

dentatuerademamman.com sa...

Du kan så gärna lägga upp lite punklåtar som jag kan kolla in här. Jag gillar ju Clasch b.la :)
Jag är ju en hopplös oteknisk typ så jag går aldrig in på Utube.
Men jag har varit i Paris.... :)
Fast det var en stad utan rock, mer vin och långa rockar...

rigg sa...

maria >> Jag väntar med spännig ;)

dtm >> Lätt som en plätt... in på www.youtube.com och skriv en grupp och eller låt i sökfönstret!

Anonym sa...

Jag skriver in direkt här:

Rolling Stones - Rocks off (från Exile on Main St - världens bästa platta genom tiderna)

Ramones - Blitzkrieg Bop (ONE-TWO-THREE-FOUR! Heigh-ho!)

Lynyrd Skynyrd - I ain't the one (första spåret på deras debutplatta "Pronounced Leh-nerd Skin-nerd" - ett oerhört underskattat band)

Kraftwerk - Autobahn (från 1974! Helt ofattbart!)

Little Feat - Fat man in the bathtub (fantastiskt band. Missa inte!)

Vill du ha 3246467 till?

r igg sa...

studiomannen >> Stoneslåten är helt ok. Till och med bra. Fast jag kan inte hålla med om att plattan är världens bästa.

Ramones kan väl sammanfatts med "ONE-TWO-THREE-FOUR...Hey ho, lets go...". Måste ha varit ett av världens bästa liveband!

De tre sistnämnda ligger utanför min f.d. skivsamling. Kraftwerk hade dock en viss charm!

Anonym sa...

Hej Nu har jag lyckats plita ihop en lista med några 70-tals låtar.
http://blogg.passagen.se/bellanoire/?anchor=70_talet

Kanske någon kan passa i utmaningen...Lycka till
//Bella

rigg sa...

Bella >> några. En hel del gamla pärlor där!