söndag 25 mars 2007

ursäkta, vad är klockan?

I morse vaknade jag och tittade på klockan... kvart i åtta. Eftersom jag inte hade ställt om klockan till sommartid konstaterade jag snabbt att den var kvart i nio och jag bestämde mig för att blunda i fem minuter till. Efter fem minuter klev jag upp och fick syn på väckarklockan - Holy shit... 08:49 visade den, den hade jag inte heller ställt om så jag räknade snabbt ut att mina fem minuter hade blivit en timme och att klockan nu var strax tio... Men armbandsuret visade fortfarande tio i nio.

Nehe... väckarklockan var ju satellitstyrd och hade snällt ställt om sig själv så klockan var bara 08:50, allting började kännas riktigt förvirrat - vad var klockan egentligen nu? Tänkte vag fel? Skulle man verkligen ställa fram klockan en timme nu på våren? På med datorn för att kolla klockan där... Jo, den var nästan nio...

För några år sedan arbetade jag den längsta natten hittils... Men det var på hösten, när klockorna skulle ställas tillbaks. Jag och min kollega Kent gjorde ett allvarligt tankefel och lyckades övertala Kerstin som vi jobbade med att ställa fram klockorna en timme. Kerstin protesterade men gav sig för övermakten - Två tjuriga "gubbar" som inte gav sig. Hon ställde under protest tillbaks tiden en timme och helt plötsligt blev ju klockan tre i stället för två och natten blev en timma kortare. Ett par timmar senare (ungefär klockan fem när vi började se slutet på nattskiftet) insåg vi vårt misstag och fick snopet ställa tillbaks klockorna, inte bara en timme utan hela två timmar... klockan fem blev återigen klockan tre och det återstod mycket natt innan vi fick gå hem.
________________
Update: Hittade en passande beskrivning på tidseländet i SvD: "..."onormal tid" som den också kan omnämnas, eftersom vintertid går under namnet normaltid."

Update igen: Upptäckte precis att klockorna på larmdisplayerna i korridoren på jobbet fortfatrande visar normaltid, minskar inte min förvirring direkt...



Andra bloggar om: , ,

Detta inlägg tänkte jag att det ska dyka upp i intressant.se

Inga kommentarer: