måndag 26 mars 2007

skype-buggen

Andy Swärd (här på bilden) upptäckte en bugg i Skype för en dryg månad sedan, man kan vara inloggad på samma Skype-konto samtidigt på flera datorer utan att man ens blir uppmärksammad på det. En person kan sitta vid en annan dator och läsa hela chatten obemärkt. Många företag använder Skype till sina anställda och IT-experten Joakim von Braun anser att det är ett hot mot den personliga integriteten och att det är oroväckande att möjligeten för ex. vis. chefen att övervaka sina anställdas chattkonverstioner finns.

Jag hade känt till buggen ända sedan i höstas då jag hade glömt att logga ur mig från den ena datorn hemma när jag satte mig vid den andra och sedan fanns hela min konverstion framme, fullt synlig i den första datorn. Eftersom jag bara är en vanlig slutanvändare och inte IT-expert insåg jag inte nyhetsvärdet i detta (annars hade jag kanske suttit framför datorn på bilden i aftonbladet i stället för Andy Swärd).

Nåväl, nu har det gått en dryg månad sedan det första larmet, Skype har kommit med en ny version och det går fortfarande att vara inloggad på flera datorer samtidigt.

Igår hade jag Skype igång på laptopen, på kvällen chattade jag med en kompis på min stationära burk och nu när jag satte mig vid laptopen igen fanns hela vår chatt framme på skärmen. Tur att det var min gamla kompis David jag chattade med och att vi inte hade mer hemligheter än lösa planer på att supa skallen av oss och bränna ner stan när han kommer på besök i maj, plus att en hel del av diskussionen gick åt till skillnaden mellan dagens elgitarrer det behövs bruksanvisning till och sextiotalets gamla pärlemorklädda Hagströmgitarrer. Men nu har jag kommit från ämnet, punkt slut.

Andra bloggar om: , ,

Detta inlägg tänkte jag ska dyka upp i intressant.se

4 kommentarer:

Cax sa...

Kan hålla med dig..dessa fina gitarrer från gamla tider! Ahh det blir nästan lite blött i ögonvrån.

rigg sa...

Cax: mmmm... Hagströmgitarrerna var roliga... men jag är inte / har aldrig varit gitarrist (det var Davids gitarrer vi diskuterade)

(är gammal fd. basist och hade en Hagströmbas ett kort tag)

Anonym sa...

jag visste att man spionera, sambon har installerat något som gör att vi kan se vad för slags sidor som ungarna är på. Mycket bra! MEN om man har ett medium till vän så kanske man inte behöver sånt.... hon kan berätta de mest konstiga saker och fixa till kroppen både här och där. Jag var hos en i dag, som du kan läääääsa om. Om du vill lämna den tekniska världen vill säga, du verkar ju gilla sånt :)

rigg sa...

D T M: Men det är lite läskigt att veta att nån kan sitta i ett annat rum och läsa mina chattar... Ska försöka komma ihåg att logga ut.