måndag 19 mars 2007

köpta bloggare?

I Aftonbladet debatt skriver medieanalytikern Alexander Mason ett inlägg om risken att fler bloggare "säljer sig" till marknadskrafterna och får betalt för att skriva om olika produkter. Den risken finns alltid men jag tror ändå att det få bloggare som klarar att hålla hög kvalité på rena (smyg)reklaminlägg.

Mason skriver också om hur SvD och DN genom Twingly styr vad bloggarna skriver om och hur bloggportalernas topplistor också kan missbrukas.

En annan variant på att pengar kan styra bloggandet tog Stationsvakt upp häromdan, hur bloggar kan locka till sig besökare för att sedan tjäna pengar på AdSense. Skulle jag råka hamna på bloggen i det exemplet av misstag skulle jag ta mig därifrån fort och aldrig mer återvända.

Själv kommer jag att fortsätta med mina mer eller mindre seriösa köptips nu och då - utan att vara köpt och utan att få ett enda öre för det.

________________

Update: Tittade nyss i loggfilen, såg att en glasstillverkare varit inne och läst vad som bloggas om vårens glassnyheter.

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Cax sa...

Jag har en idé! Vi skriver ner våra adresser här på bloggen så att glasstillverkaren kan se det.
Eftersom vi ÄLSKAR deras glass så kommer dom att skicka hem lastbilsvis med glass till oss! Sa jag att deras sommarnyheter är VÄRLDENS BÄSTA GLASSAR?

rigg sa...

cax: mmm... man kan ju alltid drömma ;)