fredag 9 mars 2007

koloni på månen?

Jag har tidigare bloggat om Mikael Genberg som vill placera ett rött hus på månen. Nu vill den svenske forskaren Niklas Järvstråt kolonisera månen och vill bygga upp hela samhällen i shoppingcenterliknande byggnader under jord. Vad är ett litet rött hus på månen jämfört med underjordiska samhällen?

NASA planerar att bygga en permanent bas på månen med byggstart 2020 och Järvstråt tror att det kan finnas fungerande samhällen där om 40 år.

Järvstråt anser att pensionärer på månen skulle kunna hitta på många roliga saker. Han nämner att "man med små medel skulle kunna flyga, springa i looping på "berg-och-dalbanor" eller ägna sig åt squashliknande bollspel."

Får vi möjligen se PRO ordna gruppresor till Luna Resort om 40 år? Jag hänger med!


[Källa AB, SvD]


Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

Dennis Alexis Hellström sa...

Haha låter skittufft. :)

http://www.bimboboy.com/blogg

rigg sa...

Bimbo boy: Ja, visst verkar det coolt :)

Ska börja spara till resan!

Bluemaple Tree sa...

En intressant idé!

Har förresten en liten utmaning åt dig här: http://blueberrytequila.blogspot.com/2007/03/challenge.html

r igg sa...

bluemaple: Har jobbat natten och ska krypa ner och sova på saken, fundera ut konstigheter om mig själv... Det svåraste blir att få ihop listan med 6 nya :S

r igg sa...

Förtydligande från en seeeegt trött man: BT, jag antar naturligtvis utmaningen, det lät lite luddigt vagt i min förra kommentar!