måndag 12 mars 2007

fiffigt till blogger...




Såg att Google har intergrerat Blogger och Picasa Web Album. Alla bilder som är uppladdade till bloggen sedan december finns samlade i webalbum, överskådligt och snyggt. Nu är det mycket enkelt att leta fram en bild om man vill använda den i ett annat sammanhang.

Och, det är mycket praktiskt för klantskallar som jag. Åtskilliga är de gånger jag har laddat upp en bild till bloggen som jag sedan lyckas radera länken till när jag redigerar inlägget, tidigare har det bara varit att ladda upp bilden igen vilket innebär att jag har en massa dubletter liggandes på Bloggers server.

Det är samma inloggningsuppgifter till Picasa Web Album som Blogger, 1 GB lagringsutrymme, möjlighet att skapa fler album, dela ut album, ladda upp mer bilder m.m.


Andra bloggar om: , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du det där var lite överkurs för mig....jag kör med egen desigade bilder jag :)

Bluemaple Tree sa...

Ett mycket bra tips!

rigg sa...

den tatuerade mamman: men web-album kan vara bra att ha, även om man inte har blogger-blogg... (förresten är jag lite avundsjuk på dig som valde en WordPress blogg för blogger trilskas så ofta)

bluemaple: Jo, till blogger är den suverän... förresten får jag spunk ibland när jag ska ladda upp bilder till bloggen. Blogger är inte alltid på bästa humör och vill gärna trilskas vid bilduppladdning. Man kanske ska prova att ladda upp bilderna med Picasa Web Album och länka därifrån i stället... blogger är egentligen rätt ofta på dåligt humör, ångrar att jag inte valde en WordPress blogg i stället...

Johanna sa...

klockrent, Im in!

rigg sa...

Lilla J: Visst... Sånt här blir man glad åt att hitta ;)

Linda sa...

Jag är ju lite ny på blogger men tack för tipset!!

rigg sa...

linda >> jag som varit med drygt ett år har sett blogger utvecklas till det bättre i flera steg!