lördag 10 mars 2007

bädd & brakfest?

En Herrgårdsägare får inte skylta med Bed & Breakfast för Vägverket. Svenska bilförare förstår inte engelska och trafikingenjör Jan-Olow Bergwall på vägverkets region Mälardalen har slagit larm och satt stopp för den obegripliga skylten. Expressen har visat god humor och föreslår i stället den svenska skrivningen Bädd & Brakfest i stället.

"Vi följer Wienkonventionen från 1989 om hur man ska skylta i Europa. Den säger att i första hand ska man skylta på landets språk" säger Jan-Olow Bergwall på Vägverket region Mälardalen till SvD


I Första hand ja, men Camilla Krupmann som äger Herrgården har många utländska gäster och de förstår inte det svenska begreppet "rum och frukost". Bed & Breakfast är ett välkänt begrepp internationellt sett och även svenskar är väl bekant med denna engelska fras som är tio gånger så vanlig än den svenska i Eniros Gula Sidorna.

Som svensk bilförare i Sverige får jag förresten kämpa med det engelska ordet STOP på stoppskyltarna, bryter inte det mot Wienkonventionen?



Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Cax sa...

Varje gång den skylten dyker upp får jag panik! VAD STÅR DET PÅ SKYLTEN? Så jag trycker gasen i botten så att jag kommer bort från den skylten! Någon har påstått att man ska stanna vid den skylten...men jag vet inte. Hellre fly än illa fäkta. :)
Undrar egentligen hur många det är som inte förstår "Bed & Breakfast".

rigg sa...

cax: det finns nog bara en bilist som har riktigt svårt med Bed & Breakfast, Jan-Olow Bergwall på Vägverket.

Jag har två andra engelska ord jag tampas med varenda gång jag sätter mig bakom ratten. Det står oil på en mätare när jag startar motorn och så har jag en stor visare med KM/H framför mig, har fått för mig att den ska visa så mycket som möjligt!

Cax sa...

:) Ja, den ska visa så mycket som möjligt! Provkörde en bil en gång...Där fanns det en spak som det stod "HORN" på. Jag provade att aktivera hornen i fronten. Men inget hände. Den var nog sönder.

rigg sa...

Cax: Japp, den var troligen sönder, dålig bil. Du köpte den väl inte?

Snowman sa...

När det gäller s.k utländska beteckningar och namn så är allt relativt det borde även Vägverket vet trots Wien konventioner. Vi har en hel del sen tidigare. Ex. BAR RESTAURANG m.fl ca 80000 utländska ord i svenska språket. Så vad är vad?